Despre Buddha Dīpankara
Buddha Śakyamuni a povestit despre Buddha Dīpankara în contextul în care a relatat despre momentul când a realizat prajñāpāramitā (perfecţiunea înţelepciunii-cunoaştere) şi a devenit un Bodhisattva ireversibil (un Ārya Bodhisattva). Acest eveniment precum şi următoarea întâmplare au avut loc cu câteva cicluri de Univers înainte de momentul actual.
În acea viaţă, viitorul Buddha Śakyamuni era un ascet pe nume Sumedha. Însoţit de Discipolii săi, Buddha Dīpankara urma să viziteze oraşul lângă care trăia Sumedha, şi acesta s-a pregătit să îl întâmpine, la fel cum făceau majoritatea oamenilor din acea regiune. Chiar în locul în care se afla Sumedha era o porţiune mai mlăştinoasă, şi Buddha Dīpankara ar fi urmat să treacă fix prin acel loc. Negăsind o pătură sau ceva care să îi uşureze trecerea lui Buddha Dīpankara, Sumedha s-a aşezat el însuşi pe jos, cu faţa în mlaştină, pentru ca Buddha Dīpankara să calce pe spatele lui, şi nu în noroi.
Bineînţeles, pe Buddha Dīpankara nu l-ar fi afectat în niciun fel dacă ar fi călcat sau nu în noroi, însă Sumedha fiind un Ārya Bodhisattva (deşi nu era conştient chiar atunci de acest fapt), devotamentul lui faţă de orice Buddha era deja efectiv nelimitat, şi a făcut fără nicio ezitare acest gest de politeţe. Buddha Dīpankara, ştiind în omniscienţa sa de Buddha că Sumedha era un Bodhisattva ireversibil, atunci când a ajuns la el i-a prezis că într-un viitor foarte îndepărtat (peste un interval imens de timp, dar care pentru un Ārya Bodhisattva nu înseamnă aproape nimic) actualul Sumedha va deveni un Buddha, pe nume Śakyamuni - ceea ce bineînţeles că s-a şi întâmplat.